Web 2.0



Allereerst stellen we de vraag wat is Web 2.0 en wat kunnen we er mee? Op dit moment maakt vrijwel iedereen gebruik van Web 2.0. Het is geen nieuwe techniek, maar slechts een term van vernieuwingen in de webwereld. Is het een marketinghype of een goede omschrijving van het nieuwe internetten?

Web 2.0 is moeilijk samen te vatten in een paar woorden. Het is een geheel van nieuwe webapplicaties die allen rond 2005 hun intrede hebben gemaakt op het Internet. Wat de webapplicaties gemeen hebben is dat het intelligente stukjes software zijn. Velen worden gebruikt voor ‘social networking’. Denk hierbij aan sites als Flickr (foto’s delen), Google Maps en een iets oudere web 2.0 site Wikipedia. Maar wie had 2 jaar geleden gehoord van RSS?

RSS
RSS is de speel in veel sites (Zowel Web 1.0 als Web 2.0). Op de sites worden de updates vastgelegd in een RSS feed, die vervolgens door RSS Readers weergegeven kunnen worden buiten de site. Dit valt onder de noemer sociale software die het netwerk weer verder en verder uitbreid. Een goed voorbeeld van een Web 2.0 toepassing waar het draait om RSS is Google IG. Via deze pagina kan men zelf RSS Feeds toevoegen en wanneer deze als startpagina is ingesteld van wel 10 verschillende sites het laatste nieuws of nieuwe emailtjes (gmail) bekijken. Ook HF-Online maakt gebruik van een RSS Feed. Firefox biedt de mogelijkheid deze via Sage RSS feeds te bekijken in de browser, door simpelweg de site te bezoeken en automatisch naar feeds te zoeken. Maar ook met Google Desktop of RSSReader kan RSS bestanden gelezen worden, zonder browser. De HF-Online feed lees je dan door de url in de reader te kopieren (dit geld ook voor Google IG). Ook Bloglog is een site waar vele RSS Feeds worden gebundeld, ook hier vind je HF-Online. Deze RSS Feeds worden aangemaakt in de taal XML. Deze taal speelt vervolgens weer een grote rol in verdere Web 2.0 sites.

AJAX
Ajax (Asynchronous Javascript And XML) vind je onder meer terug in terug in het Google Suggest en het online mailprogramma Gmail. AJAX zorgt ervoor dat pagina’s niet direct in het geheel ververst hoeven te worden wat een minder statische indruk geeft. Knipperende pagina’s zie je ook niet meer doordat slecht het gedeelte dat veranderd word ververst word, waardoor de rest van de pagina blijft zoals het is. In Gmail zien we dit in het automatisch herkennen van emailadressen, de concepten (automatisch opslaan van emailtjes waarin nog gewerkt word) en de mailcheck functie. Ook de calendar en de chatfunctie in GMail is hiervan een goed voorbeeld. In principe is de techniek AJAX niet nieuw maar enkel de term (staat eigenlijk gelijk aan Web 2.0). Zo word hier slechts gebruik gemaakt van een combinatie van andere technieken (Xhtml, CSS, DHTML, Javascript, XMLHttpRequest, XML en XLS). Maar dit samen heeft weer gezorgd voor een nieuwe ontwikkeling in internetwereld..

Web 2.0 als zakelijk concept
RSS en AJAX maken dus deel uit van interessante en intelligente stukjes software. Naast alle online kalenders, RSS readers, online to do lijstjes, intelligente sociale netwerken is ook op zakelijk gebied veel terrein gewonnen. Zo kennen we Google Analytics die als volwaardig Web 2.0/Ajax applicatie elk mogelijk stukje intern en extern verkeer (stukje networking in samenwerking met de google zoekmachine en google adwords) van een website bijhoud. Met ook een site als campaign monitor is een voorbeeld voor een zakelijke Web 2.0 pagina. Marketeers gebruiken de term Web 2.0 maar al te graag om geldschieters te interesseren voor naar hun zeggen ‘nieuwe technieken’. Hier zit dan ook de irritatie van tegenstanders van de term Web 2.0. Kenners zeggen dat de term misbruikt word om geld te verdienen en de stempel nieuwe techniek word ten onrechte opgedrukt. Vraag is dus of Web 2.0 in de toekomst gebruikt zal worden als Marketinghype of als duidelijke omschrijving van nieuwe internetmedia.

Microsoft
Waar wij Gmail mogen beschouwen als Web 2.0 e-mailsite. Blijft Hotmail (en eigenlijk heel Microsoft) nog achter als Web 1.0 site. Windows Live zal daarom het Web 2.0 portaal worden van Microsoft als tegenhanger van Google. De grote voorloper in Web 2.0 producten. Met een samenhang van verschillende sites en software hoopt Microsoft verloren terrein terug te winnen. Zo zal de nieuwe Live Mail (2.0 opvolger van Hotmail) samen gaan hangen met de nieuwe Live Messenger (ook bekend als MSN Messenger 8.0). Ook kun je je aanmelden voor een eigen pagina en zal hierin ook MSN Spaces een steeds grotere rol gaan spelen. Met de komst van Windows Vista kunnen we wachten op Web 2.0 invasie van Microsoft. Ook heeft Microsoft gedacht aan de opkomst van AJAX. Aangezien Microsoft hier geen geld aan verdiend is hier een commerciële versie van verschenen. ATLAS. AJAX maakte naar de mening van Microsoft te weinig gebruik van de servermogelijkheden van het grote softwarebedrijf. Ander voorbeeld is ASP als tegenhanger van PHP. Zeker met de komst van de nieuwe serveromgevingen van Windows Vista hoopt Microsoft ook hiermee terrein te winnen...

We zagen al Hotmail als 1.0 product en Gmail als een 2.0 product. Dit zijn bij lange na niet alle veranderingen van 1.0 naar 2.0. Zo maakte iedereen 2 jaar geleden nog homepages. Hierop stonden een paar foto’s en een beschrijving. Inmiddels maakt men gebruik van een weblog om interactie mogelijk te maken en meer over zichzelf te kunnen vertellen. In 1.0 ging het om het uitzoeken van de beste domein naam. Dit is nu ontwikkeld naar het SEO (Search Engine Optimization), het zo hoog mogelijk komen in de pageranking (Algoritmische berekening een sitenetwerk, ook een Web 2.0 product) van zoekmachines. Pagina’s worden in grote social networks niet meer door 1 persoon beheerd (CMS) maar door de gebruikers zelf (Wiki’s). Foto’s worden niet zo maar op een site gezet, maar gedeeld en beoordeeld in een groot netwerk (Flickr). Marketing gebeurt niet meer via pageviews maar via click (Adwords). En zo kunnen nog vele dingen genoemd worden. Een bookmark aanmaken laat je ook niet voor jezelf, dit deel je nu met de wereld. Opmerkelijk is wel dat het hele peer to peer netwerk ook Web 2.0 is. Zo was Napster vroeger al een Web 2.0 netwerk (nu opgevolgd door Bittorrent en Limewire).

Hype of vernieuwing?
Hoewel de term Web 2.0 nog altijd gebruikt (of misbruikt word) door mensen die geld proberen te verdienen aan de term kunnen we het zeker beoordelen als een omschrijving van het nieuwe internetten. Hierin staat interactiviteit centraal. In contact staan met nog meer mensen op meer verschillende manieren dan alleen chatten! Firefox en Google mogen wij hierin aanwijzen als voorlopers van Web 2.0. Denk aan de vele Google producten waarin gebruikers en bedrijven zelf deel van uitmaken (vooral Google Maps doet het in Social Networking heel goed) en bijvoorbeeld de goede CSS en RSS ondersteuning van Firefox. Microsoft zal hier achteraan komen hobbelen met Live en Internet Explorer 7. Web 2.0 zal zich zeker nog verder ontwikkelen en met behulp van internetsoftware pionier Google nog verder uitbreiden naar wie weet, in enkele jaren, naar Web 3.0

.

ICT Nieuws.

Nuttige items


WA40 - New Media